Infolinia  Szybki kontakt  22 289 20 00

10 narzędzi SEO

1.Google Search Console

Google Search Console to zestaw narzędzi do monitorowania witryn internetowych. Pozwala on kontrolować najważniejsze parametry wpływające na widoczność strony i odpowiednio nimi manipulować.
Za jego pomocą możemy między innymi kontrolować szybkość indeksowania naszej strony przez Google, monitorować dostęp robotów Google do naszej strony, uzyskać informacje o spamie i wirusach czy zobaczyć, na jakie słowa kluczowe witryna wyświetla się w wynikach wyszukiwania, jaka jest ich średnia pozycja i wskaźnik CTR. Mamy również możliwość weryfikacji poprawności wyświetlania się danych w wynikach rozszerzonych.

Narzędzia stworzone przez Google są przejrzyste, a korzystanie z nich z pewnością nie sprawi ci problemu. Ich dodatkowym plusem jest również fakt, że są całkowicie bezpłatne. Aby uzyskać do nich dostęp, należy założyć konto Google, a następnie zainstalować Google Search Console na swojej stronie.

Komputer przedstawiający wykresy na temat wyników SEO2.Senuto

Senuto to obecnie jedno z najpopularniejszych narzędzi do sprawdzania widoczności stron w wynikach organicznych, wyszukiwania słów kluczowych i monitorowania pozycji w Google. Serwis jest płatny, jednak umożliwia użytkownikom 14-dniowy darmowy test. W czym może pomóc ci Senuto?

Za pomocą tego narzędzia możesz sprawdzić, na jakie frazy twoja strona www wyświetla się w Google. Dowiesz się również, na które z nich twój serwis wzrósł lub spadł w wynikach wyszukiwania i które sekcje strony są najlepiej widoczne w wyszukiwarce. Co ważne, Senuto można również wykorzystać do tego, aby sprawdzić, na jakie słowa w wynikach wyszukiwania pojawia się nasza konkurencja. Dzięki temu masz możliwość rozbudowania swojej strony o nowe frazy i sekcje.

Oprócz tego sprawdzisz, czy strona nie ma problemu z kanibalizacją treści – jeśli tak będzie, system poinformuje cię o tym, których URL-i i fraz dotyczy. Będziesz miał również możliwość monitorowania pozycji wybranych fraz w Google każdego dnia. Dotyczy to zarówno fraz w języku polskim, jak i językach obcych. System podsunie nie tylko słowa kluczowe z długim ogonem, ale również frazy powiązane semantycznie, słowa zależne i pytania, które są najczęściej zadawane przez użytkowników. Dzięki temu z łatwością zaplanujesz, jakie materiały content marketingowe powinny znaleźć się na twojej stronie.

3.Answear The Public

Answear The Public to darmowe narzędzie, a właściwie wyszukiwarka, która pomoże ci znaleźć najczęściej pojawiające się w Google zapytania związane z konkretnym słowem czy frazą kluczową. Chociaż interface strony jest w języku angielskim, wyszukiwarka obsługuje zapytania zadane również w języku polskim. W tym samym języku wyświetla także odpowiedzi, wystarczy, że wybierzesz odpowiedni wariant językowy.
Generowany w Answear The Public raport obrazuje podstawowe pytania, jakie zadają użytkownicy wyszukiwarki Google, takie jak: dlaczego, kto, kiedy, gdzie, jak? W ten sposób uzyskujemy dokładniejszy obraz tego, co tak naprawdę o danym zagadnieniu chce wiedzieć przeciętny internauta. Oprócz tego narzędzie oferuje dodatkowe wykresy wiążące frazę kluczową z przyimkami czy innymi frazami z podobnej kategorii.
Wszystkie raporty możesz pobrać w formie pliku do zapisania na swoim urządzeniu. Musisz jednak wziąć pod uwagę, że wersja darmowa oferuje możliwość pobrania tylko 3 plików dziennie. Jeśli chcesz wygenerować ich większą ilość, powinieneś zdecydować się na wersję PRO.

4.Screaming Frog SEO Spider

To jedno z najpopularniejszych narzędzi, dzięki któremu możemy przyśpieszyć analitykę strony internetowej. Dostępne jest zarówno w wersji płatnej, jak i bezpłatnej. W tym drugim przypadku mamy dostęp do większości podstawowych narzędzi potrzebnych do analizy, jednak możemy sprawdzić jedynie 500 adresów URL. W przypadku małych stron takie rozwiązanie może być wystarczające, jeśli jednak pracujesz nad dużym serwisem, pomyśl o zakupieniu wersji płatnej.

Co można sprawdzić za pomocą Screaming Frog? Program umożliwia szczegółowe przeanalizowanie naszej witryny. W raporcie otrzymasz informacje o meta danych, takich jak title i meta description, uzyskasz listę nagłówków H1 czy H2, użytych obrazków oraz adresy URL witryny. Narzędzie pozwala również na znalezienie wszystkich niedziałających stron w obrębie serwisu. Ponadto możemy sprawdzić prawidłowość adresów URL oraz poprawność zaimplementowania tagów Google Search Console czy też Google Analytics na wszystkich podstronach serwisu. Dodatkową opcją jest sprawdzenie czasu wczytywania się strony.

Zebrane dane możesz przeglądać i analizować bezpośrednio na stronie lub wyeksportować dane do programu Excel.

5.Ahrefs

Ahrefs to narzędzie służące do analizy profilu linkowego danej witryny. Pozwala ono na identyfikację zarówno całej domeny, jak i poszczególnych podstron, na których znajduje się odnośnik do analizowanej witryny. Program przydaje się nie tylko wtedy, gdy chcemy zbadać profil linkowy na naszej stronie www, ale również w sytuacji, gdy chcemy sprawdzić konkurencję. Jest to płatne narzędzie, które można wypróbować za 7$ przez 7 dni.

Na stronie narzędzia możemy przeczytać, że Ahrefs monitoruje ponad 150 milionów słów kluczowych w samych Stanach Zjednoczonych (i jeszcze więcej w ponad 150 krajach). Z pewnością warto wziąć je pod uwagę podczas swojej pracy.

Jakie możliwości daje Ahrefs? Narzędzie umożliwia szczegółowy wgląd w ruch organiczny z wyszukiwarki oraz profil linków zwrotnych każdej strony internetowej lub adresu URL. Dzięki niemu będziesz mógł sprawdzić, na jakie słowa kluczowe wyświetlają się twoi konkurenci i które podstrony generują im najwięcej ruchu z wyszukiwarki. Dowiesz się też, czy używają płatnych reklam w wyszukiwarce i gdzie kierują ich płatny ruch. Program umożliwia także przeanalizowanie profilu linkowego konkretnej witryny.

6.Google Analytics

Kolejnym wsparciem od Google, które znalazło się na naszej liście, jest Google Analytics. To darmowe narzędzie służące do analizy statystyk witryny, instalowane na stronie www poprzez wklejenie fragmentu kodu JavaScript.

Jego możliwości są ogromne. Za jego pomocą możemy, między innymi, zweryfikować, skąd pochodził ruch na naszej stronie, jaki był przepływ użytkowników i które strony są najpopularniejsze. Sprawdzimy również, które strony mają wysoki współczynnik odrzuceń, a które przyczyniają się do konwersji. Będziemy mieć również możliwość zobaczenia, jak wygląda demografia użytkowników naszej strony www.

Dzięki Google Analytics możesz zbadać realny ruch użytkowników na stronie. Po wdrożeniu kodu śledzącego otrzymasz informacje o każdym pojedynczym wejściu użytkownika i jego zachowaniu podczas wizyty – ilości czasu spędzonego na stronie czy ścieżce, którą przemierzył od strony wejścia do strony wyjścia. Narzędzie działa w czasie rzeczywistym, dlatego informacje o wizycie otrzymasz już kilka sekund po tym, jak zostanie uruchomiony kod śledzący.

Dane z Google Analytics możesz wygodnie wyeksportować do wybranego pliku. Konto można łatwo zintegrować z kontem AdWords i aplikacjami e-commerce.

7.Semstorm

Semstorm to narzędzie, które umożliwia sprawdzenie aktualnej widoczności strony oraz liczby fraz kluczowych na przestrzeni wybranego przez nas okresu czasu. Po wpisaniu adresu strony internetowej uzyskamy informacje o słowach kluczowych, jej aktualnej pozycji a także szacowaną liczbę wyszukiwań oraz konkurencyjność fraz. Będziemy mogli również sprawdzić najważniejszych konkurentów, z którymi warto porównać naszą witrynę pod względem wspólnych i brakujących wyrażeń.

Program będzie również przydatny do tworzenia materiałów content marketingowych. Służy do tego „Generator tematów”. Jak on działa? Wystarczy, że wybierzesz kategorię, a dostaniesz podpowiedzi tematów, które najbardziej interesują internautów. Będziesz mógł również sprawdzić, jakie artykuły konkurencji są najlepiej widoczne w wyszukiwarkach i dzięki temu dowiedzieć się, które tematy na twojej stronie wymagają aktualizacji lub rozwinięcia. Po dodaniu strony do monitoringu dziennego program umożliwi również sprawdzenie, czy dzięki prowadzonemu content marketingowi rośnie widoczność Twojej witryny.

Semstorm możesz wykorzystywać zarówno w wersji płatnej, jak i bezpłatnej, jednak bardzo okrojonej. Przy wykupieniu pakietu na 6 miesięcy, 1 miesiąc użytkowania otrzymasz za darmo.

8.Surfer SEO

Surfer SEO to kolejne narzędzie, które może wspomóc proces pozycjonowania. Jego działanie opiera się na przedstawieniu statystyk konkretnych czynników rankingowych i ich korelacji z pozycjami w organicznych wynikach wyszukiwania. Program analizuje aktualne wyniki pierwszej 50 w wyszukiwarce Google pod kątem potencjalnych czynników rankingowych, które występują dla odpytywanej frazy.

Może też posłużyć we wstępnej analizie strony klienta. Daje on bowiem możliwość szybkiej analizy konkurencji, jej strategii linkowania i poziomu optymalizacji strony, co pozwala na oszacowanie nakładu pracy i zasobów, które będą konieczne do jej prześcignięcia. Narzędzie oferuje również opcje stworzenia szybkiego audytu, który zawiera informacje o części podstawowych czynników rankingowych oraz ich odniesieniu do konkurencyjnych stron. Taka analiza może ci znacznie ułatwić prawidłową wycenę projektów i koniecznych do podjęcia działań na stronach klientów, z którymi pracujesz. Audyt SEO oferują również agencje zajmujące się marketingiem w sektorze BTB. Taka usługa najczęściej jest darmowa. Jeśli jesteś dopiero na początku swojej przygody z pozycjonowaniem, zdecydowanie warto z niej skorzystać.

Surfer SEO jest narzędziem płatnym, jednak możesz je wypróbować przez tydzień za 1$. Miesięczna opłata wynosi od 59$ do 199$ i oferuje różne opcje.

9.Google Keyword Planner

Google Keyword Planner to kolejne darmowe narzędzie od Google, które może ci pomóc w pracy. Za jego pomocą możemy wyszukiwać słowa kluczowe i sprawdzić,  jaką skuteczność może osiągnąć dana lista fraz.

Słowa kluczowe możesz wyszukiwać na podstawie haseł związanych z twoją ofertą, witryną lub stroną docelową. Dzięki temu z łatwością znajdziesz odpowiednie frazy do nowej lub istniejącej już kampanii. Wyniki można filtrować według tekstu słowa kluczowego, średniej miesięcznej liczby wyszukiwań, konkurencji, udziału w wyświetleniach w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, udziału w wyświetleniach reklam. Narzędzie umożliwia także dodawanie słów kluczowych do planu, aby móc wyświetlać prognozy z podziałem na lokalizację, język lub ustawienia sieci.

Google Keyword Planner ułatwia określanie konkurencyjnych stawek oraz budżetów kampanii. Prognozy, np. szacowana liczba kliknięć i konwersji wskazują, jaką skuteczność może osiągnąć lista słów kluczowych przy danej stawce i danym budżecie. Na tej stronie możesz też sortować wyniki według liczby kliknięć, kosztu, typu dopasowania, liczby wyświetleń, współczynnika klikalności lub średniego kosztu kliknięcia, dostosować zakres dat prognozy, by poznać wpływ sezonowości na natężenie ruchu czy uzyskać zaktualizowane prognozy dla słów kluczowych na podstawie potencjalnych stawek.

10.Majestic SEO

Majestic SEO to aplikacja, która jest jednym z najpopularniejszych narzędzi do analizy linków prowadzących do strony. Jak możesz ją wykorzystać?

Po wpisaniu w opcję badania linków adresu twojej strony www, możesz zobaczyć wszystkie linki zwrotne przypisane do tego adresu, a także linki z ostatnich 30 dni. Program oferuje również możliwość sprawdzenia, z jakich domen przychodzą linki na docelowy portal. Jest to bardzo łatwe dzięki licznym parametrom sortującym, które umożliwiają dowolne przeszukiwanie listy. Aplikacja Majestic SEO pozwala też na generowanie raportów związanych z daną stroną internetową.

Z narzędziem Majestic SEO wiążą się również współczynniki trust flow oraz citation flow, które określają jakość i ilość linków. Trust flow wskazuje na linki o mniejszej wartości, jakie pojawiły się wśród ogólnej liczby linków w wybranym czasie. Powinien on lekko przeważać nad citation flow, który szacuje jakość profilu linków na podstawie ilości linków przychodzących. Współczynniki te można znaleźć po obu stronach tworzonego w aplikacji podsumowania. Dzięki informacji o ich wartości możemy się dowiedzieć, czy konieczne będzie wprowadzenie stosownych poprawek do strony.

Majestic SEO jest narzędziem płatnym. W zależności od ilości dostępnych opcji możesz za niego zapłacić od 46,99$ do 379,99$ miesięcznie.