Jak pisać Meta Title i Meta Description?
Czym jest Meta Title?
Na wstępie warto wspomnieć, że ogólnie Meta Tagi są informacją dla robotów wyszukiwarki. Znajdziesz je w kodzie HTML strony, w sekcji <head>. Meta Tag Title jest elementem określającym tytuł strony. Meta Tytuł wyświetlany jest w wynikach wyszukiwania i jest ważny zarówno dla użytkownika, jak i wyszukiwarki. Powinien w pełni oddać to, co można znaleźć na stronie, do której się odnosi.
Zapis Meta Title w kodzie HTML wygląda następująco:
<head> <title>Przykładowy meta tytuł</title></head>
Dlaczego musisz zadbać o dobry Meta Tytuł?
Meta Tytuł jest bardzo istotny z kilku powodów. Nie od dziś wiadomo, że liczy się pierwsze wrażenie. Zastanawiasz się, jak wyróżnić się z tłumu? Dobry Meta Tytuł jest niczym baner, który informuje o tym, co masz do zaoferowania, a także przyciąga uwagę użytkowników, w tym Twoich potencjalnych klientów.
Meta Title wyświetla się w:
- Wynikach wyszukiwania – przyciągaj uwagę w wynikach SERP.
- Górnym pasku otwartej zakładki – ułatw odnalezienie Twojej strony spośród kilku otwartych zakładek.
- Postach w mediach społecznościowych – promuj treści w social mediach, np. Facebook używa Tagu Title do wyświetlenia w poście, gdy udostępniasz link.
Jak napisać Meta Tytuł?
Wielu specjalistów zaleca, by wzorcowo Meta Tytuł był napisany według poniższego schematu:
Najważniejsza fraza kluczowa / fraza dopełniająca / nazwa firmy
Czy taki gotowy schemat to klucz do sukcesu? Nie do końca. Wiele zależy od konkretnego przypadku, np. nazwa firmy może znaleźć się na początku, gdy chcesz podkreślić wartość Twojego biznesu – taka sytuacja dotyczy strony głównej czy zakładki o firmie. A więc nie ma jednej złotej zasady. Przedstawiamy garść porad, o których koniecznie musisz pamiętać podczas tworzenia Meta Tytułów.
1. Pilnuj długości, a raczej szerokości
Jeszcze jakiś czas temu Meta Tytuły mogły być dłuższe niż wcześniej. Specjaliści rekomendowali ich wydłużanie przez dodawanie dodatkowych słów, by osiągały do 70 znaków. Pomijając jednak liczbę znaków, najważniejsza zasadą było to, by Meta Tytuł nie przekroczył 600 pikseli. Wielkość ta pozostaje niezmienna również na ten moment.
Co to dokładnie oznacza? To, że litera literze nierówna. Pamiętaj, że litery typu „W” czy „M” są szersze niż „T”, „L” czy „I”, co znacząco wpływa na możliwość ich wyświetlenia. Innymi słowy: nawet dłuższy tytuł naszpikowany „węższymi” literami ma większą szansę na pojawienie się w całości w wynikach wyszukiwania niż tytuł „szerszy”. Warto wspomnieć, że czasami Google nie ucina końcówki, a ukrywa środkową część tytułu, tak by w wynikach została wyświetlona nazwa firmy lub serwisu.
Według badania Gemius w maju 2020 roku 24 mln osób korzystało z internetu na smartfonach i tabletach. Jest to całkiem spora grupa. Co więcej, liczba użytkowników przeglądających internet na urządzeniach mobilnych była wyższa niż osób używających do tego celu komputerów i laptopów. Jakie to ma znaczenie w przypadku metadanych?
Dziś za optymalną długość uznaje się tytuł do 60 znaków. Jeśli Twój tekst nie przekroczy tej granicy, prawdopodobieństwo poprawnego wyświetlenia na komputerach i laptopach jest bardzo duże. Jednak co z urządzeniami mobilnymi? Na takich tytuł może zostać ucięty. Jakie jest na to rozwiązanie? Zapoznaj się z następnym punktem.
2. Daj pierwszeństwo najważniejszym frazom
Ta zasada w porównaniu do poprzedniej jest bardzo krótka. Umieszczanie słów kluczowych na początku jest ważne ze względu na ograniczoną długość tytułu. Pozwala uniknąć sytuacji, gdy ważne informacje nie zostaną wyświetlone, np. na urządzeniach mobilnych. Poza tym badania wskazują, że ludzie skanują tylko pierwsze dwa słowa, dlatego umieść to, co najważniejsze, na samym początku.
3. Zapomnij o CAPS LOCKU
Gdy piszesz Meta Tytuł, nie włączaj Caps Locka. Używanie wyłącznie wielkich liter wcale nie przyciąga uwagi, a raczej odstrasza. Użytkownicy nie lubią takich zabiegów. Dodatkowo używanie wersalików sprawia, że tekst zajmuje więcej miejsca, więc albo zostanie ucięty, albo musi być krótszy. A przecież, im krótszy tekst, tym trudniej zawrzeć w nim najważniejsze informacje.
4. Nie przesadzaj
Chcesz poszaleć z długością Meta Tytułu? Jeśli lubisz wychodzić poza schemat, właściwie możesz przygotować tytuł nawet na 200 znaków, a i tak nie zostaniesz ukarany przez Google. Inaczej ma się jednak sprawa z doborem słów kluczowych – tu już nie możesz przesadzać.
Narzędzia SEO, Darmowe narzędzia SEO, SEO narzędzia, Narzędzia SEO za darmo
Czy taki tytuł wydaje się atrakcyjny, czy raczej nudny? Nigdy nie przesadzaj z ilością słów kluczowych w Meta Tytule – Google może uznać takie działanie za spam. Nagromadzenie fraz nie wygląda dobrze. Wymienianie słów kluczowych po przecinku nie tylko nie wpłynie dobrze na Twoją pozycję w wyszukiwarce, ale także nie zachęci użytkowników do kliknięcia.
5. Zadbaj o unikalność
Google docenia wartościowe treści i nie lubi kopiowania. Koniecznie przygotuj więc unikalne tytuły. Nie dopuść, by na Twojej stronie znalazły się powielone metadane. Nie używaj nazw typu „Nowa strona”, „Strona produktu”, bo takie określenia nie są atrakcyjne dla użytkownika, a mogą być uznane przez Google za spam.
Przygotowywanie oryginalnych tytułów nie jest łatwe, w szczególności jeśli prowadzisz sklep internetowy i posiadasz bogatą bazę produktów. Twórz wtedy Title według schematu i podstawiaj pod zmienne nazwy produktów i kategorii. Dzięki temu stworzysz zestaw niepowtarzalnych danych.
6. Pisz dla użytkowników
Meta Title jest bardzo ważny dla robotów Google, jednak nie zapominaj o użytkownikach. Zadbaj, by już na pierwszy rzut oka to właśnie Twoja strona wydała się najbardziej atrakcyjna. Przygotuj Meta Tytuł, który zachęci do kliknięcia – w pigułce umieść wszystkie najważniejsze informacje, by użytkownik wiedział, czego się spodziewać.
7. Unikaj clickbaitów
Przyciągaj uwagę, ale nie rób nic na siłę i nigdy nie wprowadzaj w błąd! Samo kliknięcie w wynik nie jest najważniejsze. Jeśli użytkownik przejdzie na stronę, ale na niej nie pozostanie, przyniesie to więcej szkody niż pożytku. Szybkie opuszczenie strony przez użytkownika jest traktowane przez Google negatywnie. To sygnał, że strona nie jest wysokiej jakości.
Czym jest Meta Description?
Meta Description to opis, który znajduje się pod tytułem w wynikach wyszukiwania. Znajdziesz go wyłącznie w tym miejscu. Meta Opis nie wzmocni pozycji w wyszukiwarce, ale jest istotny dla użytkownika. Dobrze skonstruowany opis może wpłynąć na wzrost wskaźnika klikalności. Jest ważną informacją i szansą na przyciągniecie uwagi internauty. Można edytować go w kodzie strony.
Jak napisać Meta Opis?
Podobnie jak w przypadku Meta Tytułu nie ma jednej złotej zasady, jak przygotować idealny opis. Warto jednak trzymać się kilku ważnych wskazówek:
1. Przyciągnij uwagę
Postaraj się, by opis był frapujący i w pełni oddawał to, co znajduje się na stronie. Przedstaw najważniejsze informacje w interesujący sposób, tak by po przejściu na stronę użytkownik nie poczuł się rozczarowany. W opisie możesz umieścić słowa kluczowe, ale koniecznie w sposób naturalny, nie nachalny. Skup się na języku korzyści, wczuj się w odbiorcę tekstu. Używaj zwrotów Call-To-Action.
2. Zadbaj o odpowiednią długość
Długość opisu nie jest odgórnie narzucona, jednak przyjmuje się, że opis powinien mieć maksymalnie 155-160 znaków. Nie długość jednak się liczy, a jakość. Postaraj się w tych kilku znakach zmieścić wszystko, co chcesz przekazać, koniecznie w przystępny i atrakcyjny sposób. Najważniejsze informacje niech znajdą się na początku.
3. Postaw na unikalność
Tak, jak w przypadku Meta Tytułów i wszystkich innych treści, Google nie lubi kopiowania. Postaraj się więc przygotować unikalne opisy dla każdej z podstron. Do każdego tekstu podejdź indywidualnie i z pomysłem.
4. Pamiętaj o poprawności
Nie dopuść, by w Meta Opisie znalazły się błędy ortograficzne czy interpunkcyjne. Zasada ta oczywiście tyczy się również Meta Tytułu i wszystkich innych treści, które umieszczasz na swojej stronie.
5. Nie licz na innych
Na innych, czyli na roboty Google. Meta Opisy można wprowadzać ręcznie, jednak… nie trzeba tego robić. Jeśli opisu brakuje, nie ma problemu – Google sam wybiera treść i wyświetla ją w miejscu opisu. Czy to dobre rozwiązanie? Nie do końca. Oznacza to, że nie masz kontroli nad tym, co się wyświetli i tracisz okazję na zaprezentowanie ciekawego tekstu. Specjaliści SEO rekomendują więc samodzielne przygotowywanie opisów.
Źródła: MOZ, Gemius/PBI za maj 2020