Sposoby promocji dla małych i średnich przedsiębiorstw
Jak promować firmę w sieci?
Prowadzisz małą lub średnią firmę? Zastanawiasz się, jakie sposoby promocji będą dla niej najlepsze? Za jej sukces w internecie odpowiadają przede wszystkim konsekwentnie prowadzone działania: aktualna strona www, wartościowe treści content marketingowe i prowadzone przez specjalistów kampanie w wyszukiwarkach. Na co jeszcze warto zwrócić uwagę? Odpowiedź znajdziesz w naszym artykule.
Strona www
Firmowa strona www to obecnie must have, jeśli chcesz promować się w sieci. Jest ona bazą wszystkich działań marketingowych. Twoi potencjalni klienci mogą na niej znaleźć informacje o firmie, produktach i usługach, które oferujesz czy godzinach otwarcia sklepów stacjonarnych. Możesz na niej umieścić również numer infolinii, na który będą mogli zadzwonić w razie wątpliwości dotyczących zakupów.
Strona www to prawdopodobnie pierwsze miejsce, na które trafią użytkownicy, którzy chcą dowiedzieć się czegoś o twojej firmie, dlatego powinieneś szczególnie o nią zadbać. Witryna powinna być zbudowana w przejrzysty i funkcjonalny sposób, który pozwoli szybko i sprawnie zaspokoić ciekawość klientów.
Pamiętaj jednak, że bez odpowiednich działań SEO, SEM czy content marketingowych mogą oni w ogóle na nią nie trafić! A jeśli już ją znajdą – opuścić w ciągu kilku sekund, ponieważ nie przyciągnęła ich wystarczająco skutecznie. Rozwiązaniem tego problemu jest SEO, które sprawi, że strona wyświetli się na wysokiej pozycji w Google i zatrzyma użytkownika na dłużej. O SEO przeczytasz w dalszej części naszego artykułu.
Wizytówka w katalogu firm
Drugim miejscem, w które może trafić klient poszukujący informacji o twojej firmie, jest katalog firm. Katalogi firm to miejsca, w których przedsiębiorstwa mogą zamieścić swoje dane, adres strony www a także krótką informację o działalności, jaką prowadzą. Niektóre katalogi umożliwiają również zamieszczanie rekomendacji, dzięki którym użytkownicy mogą ocenić twoje produkty i polecić je innym.
Dlaczego warto założyć wirtualną wizytówkę w takim katalogu? Zgodnie z efektem ROPO (Research Online Purchase Offline) klienci odwiedzają katalogi firm przed dokonaniem zakupu, aby znaleźć informacje i opinie na temat danego przedsiębiorstwa. Posiadanie wizytówki na wartościowej platformie da ci również inne korzyści. Jakie?
Przede wszystkim dzięki wirtualnej wizytówce budujesz świadomość marki. Pamiętaj, w im większej ilości miejsc zaznaczysz swoją obecność, tym większe szanse, że informacja o twojej firmie trafi do większego grona odbiorców, a co za tym idzie, zwiększą się twoje szanse na pozyskanie nowych klientów. Ważnym argumentem, który przemawia za założeniem wizytówki w katalogu, jest również pozycjonowanie firmowej strony www.
SEO
W pierwszej części artykułu wspominaliśmy, że samo prowadzenie strony www często nie wystarcza – musimy bowiem jeszcze przyciągnąć na nią użytkowników. W tym pomoże ci optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek. To między innymi za optymalizację odpowiadają usługi SEO.
Czym jest SEO? To proces, którego efektem jest między innymi budowanie widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania. Działania wykonywane w ramach SEO dzielą się na dwie części: działania na stronie i poza nią. W pierwszym przypadku jest to m.in. optymalizacja techniczna, optymalizacja i rozbudowa treści oraz prezentacji witryny w wynikach organicznych. Działania poza stroną skupiają się na budowaniu jakościowego profilu linkowego i autorytetu powiązań strony przez różne kanały marketingu, takie jak artykuły tematyczne (które możesz umieścić np. na stronie katalogów firm) czy social media.
Dlaczego warto pamiętać o działaniach SEO? Do najważniejszych korzyści SEO należy przede wszystkim zwiększenie ruchu na stronie www, które przekłada się na większe zainteresowanie twoją ofertą, a co za tym idzie – większą liczbę potencjalnych klientów. Obecność firmy w wyszukiwarce Google zwiększa również zaufanie do marki i sprawia, że staje się ona bardziej rozpoznawalna.
Content marketing
Czym jest content marketing, czyli tzw. marketing treści? To działania, które polegają na publikacji wartościowych treści, takich jak artykuły, podcasty, e-booki czy infografiki i przekazywaniu za ich pomocą rzetelnych, pomocnych informacji związanych z działalnością firmy. Content marketing wywołuje większe zaangażowanie klientów i zapewnia obustronne korzyści – zarówno dla użytkownika, jak i dla firmy.
Dzięki publikacji wartościowych treści firma buduje w sieci pozycję eksperta, a zainteresowany danym tematem internauta poznaje go, jednocześnie dowiadując się o istnieniu firmy. Content marketing to świetne narzędzie do budowania solidnej i dobrze zorientowanej w swojej dziedzinie marki.
Gdzie publikować treści? Przede wszystkim – na firmowej stronie www. Pamiętaj, że wyszukiwarki są bardziej przychylne witrynom, na których znajdują się teksty wysokiej jakości. Za pomocą content marketingu możesz również pozyskiwać nowych klientów, publikując w social media. Zainteresowani danym tematem użytkownicy mogą tam udostępnić twój artykuł, dzięki czemu dotrzesz do nowych osób. Idealnym miejscem na publikację treści są również wspomniane wcześniej katalogi firm. Większość z nich umożliwia publikację artykułów, w których możesz zamieścić informacje o przedsiębiorstwie i wartościowe linki.
Social media
Pisząc o sposobach promocji małych i średnich firm, nie moglibyśmy zapomnieć o mediach społecznościowych. Obecnie zdobywanie uwagi użytkownika i generowanie ruchu przy pomocy social media jest doskonałym sposobem na reklamowanie firmy w sieci. W końcu to właśnie na portalach tego typu większość Polaków spędza najwięcej czasu.
Na jakie platformy warto postawić? Przede wszystkim na Facebooka, z którego w Polsce korzysta ponad 16,6 mln użytkowników, wśród których mogą być twoi przyszli klienci. Drugą platformą, która może cię zainteresować, jest Messenger. Obie aplikacje oferują różne możliwości reklamowe. Firmy z branży turystycznej, odzieżowej, kosmetycznej czy działające w gastronomii powinny zastanowić się nad marketingiem na Instagramie.
Dzięki obecności firmy w social media możesz uzyskać większy ruch na stronie www, zaciekawić klientów ciekawymi materiałami content marketingowymi, lepiej poznać ich potrzeby, dotrzeć do nowych odbiorców i pogłębić relację z tymi, którzy są z tobą już od jakiegoś czasu. Masz również dostęp do narzędzi, dzięki którym możesz sprawdzić, czy twoje działania przynoszą zamierzony efekt. Jeśli zdecydujesz się na założenie profilu, pamiętaj, aby umieścić link do niego na firmowej stronie www i wizytówce w katalogu firm.
SEM
SEM, czyli Search Engine Marketing, to inaczej marketing w wyszukiwarkach. Są to między innymi kampanie linków sponsorowanych a także optymalizacja stron internetowych, których wspólnym celem jest pozyskanie wejść na stronę www firmt, sprzedaż usług i produktów oraz zwiększenie widoczności promowanej usługi lub witryny w wynikach wyszukiwania.
Marketing w wyszukiwarkach od dawna jest stałym elementem działań promocyjnych w sieci, dlatego warto się nad nim zastanowić. Z roku na rok firm, które korzystają z tej formy dotarcia do potencjalnych klientów przybywa. Dzieje się tak ze względu na dobrą relację ceny do jakości otrzymanych wyników i dostępność tej formy marketingu również dla przedsiębiorstw z mniejszym budżetem.
Decydując się na działania promocyjne w wyszukiwarkach i sieciach kontekstowych, czyli stronach, których zadaniem jest wyświetlanie twoich reklam odpowiednim użytkownikom poprzez natywne formaty reklamowe, pamiętaj, że powinny być one elementem długofalowej strategii marketingowej. Aby mieć gwarancję realizacji oczekiwanego wyniku, warto dobrać odpowiednie narzędzia i trafnie zdefiniować zakres prac.